Dve žanrovske knjige predstavljene u Politikinom dodatku

U kulturnom dodatku dnevnog lista Politika, od subote 04. septembra 2010. godine, objavljeno je nekoliko kratkih književnih prikaza, koje je priredila urednica dodatka Vesna Roganović. Među preporučenim knjigama našle su se dve iz domena fantastičnih žanrova: “Pad kuće Ušer” Edgara Alana Poa i “Anđeosko srce” Vilijama Hjortsberga. Tekstove prikaza ovih dveju knjiga prenosimo u celosti:

Pad kuće Ušera

Edgar Alan Po - Pad kuće UšeraIako je većina priča američkog pesnika i pripovedača Edgara Alana Poa (1809-1849) ekranizovana u maniru gotskih, triler i horor filmova – njegove priče po vrednosti nadmašuju tzv. žanrovsku prozu, šta više, parodiraju je i poigravaju se njenim obrascima na originalan i umetnički način. Otud popularnost njegovih priča danas i učestali prevodi Poovog opusa. Jedan od poslednjih, izbor iz Poovih priča (Pad kuće Ušera, Ukradeno pismo, Ligejin grob, Crna mačka, Maska crvene smrti…) uz koje je priređivač Dušan Patić dodao i pesmu “Gavran” i esej “Filozofija kompozicije”, objavio je novosadski “Solaris” u prevodima različitih autora. “U Poovim pripovetkama dominira naprsli ili raspolućeni prostor. Nisu to tek ruševni zamkovi i opatije iz vremena rađanja gotskog žanra, Poove građevine predstavljaju metafore napuklog sveta i iste takve svesti”, kaže Ivana Đurić – Paunović u pogovoru.

Anđeosko srce

Vilijam Hjortsberg - Anđeosko srceRoman “Anđeosko srce” Vilijama Hjortsberga (nedavno ga je objavila “Čarobna knjiga” u prevodu Igora Adžića) napisan je još pre tridesetak i više godina, a odavno ga je za filmsko platno ekranizovao Alan Parker. Istražujući nestanak Džonatana Liblinga, poznatijeg kao Džoni Fejvorit, šezdesetih godina u Njujorku, detektiv Hari Anđelo susreće se sa košmarnim svetom zločina, vudu i crne magije, i opakim neprijateljem koji je oteo Liblinga, momka koji je na pragu karijere pop-pevača otišao u Drugi svetski rat i posle jednog napada nemačke avijacije u traumatizovanom stanju prebačen u jednu američku bolnicu za veterane. Kritičari su ovaj roman svrstali među same vrhove klasičnog “noar”, odnosno gotskog romana. Stiven King je, na primer, rekao da je “Anđeosko srce” verzija “Isterivača đavola”, onako kako bi ga napisao Rejmond Čendler.

Vesna Roganović