Ljubomir Damnjanović MALTEŠKI ŠIŠMIŠ (2009)

MALTEŠKI ŠIŠMIŠ, Ljubomir Damnjanović

(Tardis, Beograd, 2009)

Piše: Slobodan Škerović

Veliki talenat je uvek makar jedan korak ispred svog vremena i odgovarajuće reakcije na njegovo delo. Ukoliko prerano napusti svet, kao što je to učinio Ljubomir Damnjanović, ostaje na drugima da njegovo delo predstave publici na valjan način. Iako je sâm objavljivao svoje priče i romane u nastavcima u „Emitoru“ i „Orbisu“, prošlo je, evo, skoro deset godina pre no što je njegova predivna pripovest, umivena i ispeglana, dospela do šireg kruga ljubitelja dobre knjige.

Posle čitanja Malteškog šišmiša nećemo više žudno iščekivati holivudske filmove o vampirima, vukodlacima i ostalim smuti-pa-prospi nemrtvim i polumrtvim skalamerijama neobuzdane i drogirane mašte – jer, znaćemo šta je prava srpska, vampirska istina! Mihajlo Sarić, tipični ovdašnji, ni za šta naročito zainteresovani vampir, ali igrom sudbine ili nekih još viših sila, uvek u središtu događaja, provešće nas kroz lavirint Svetske metafizičke šume, spojiti vremena, prostore i istorijske ličnosti u origininalnu viziju sveta kojim vladaju raznolike, često sukobljene, sekte neobičnih i pomalo natprirodnih stvorenja.

Iako na mahove ova knjiga prerasta u sarkastičnu kritiku izvesnih društveni pa i bioloških pojava, i sasvim lagano razotkriva velove mnogo ozbiljnijeg uvida u prirodu stvari, Malteški šišmiš, je pre svega avanturistički roman, pisan jednostavnim, duhovitim i razgaljujućim stilom kojem je teško naći zamerku. Likovi su takvi da ih nije teško zameniti s onim postojećim iz pop-kulture ili pop-istorije: tu je povampireni Josip, Sendmen, Bogi, čitava bulumenta istorijskih lepotica s pogrešno nadevenim imenima, i najpoznatiji par jedne alfabetske tajne službe. Mesto radnje je čas blatnjava srpska selendra, carski grad Istanbul, zamak doktora Frankenštajna, Francuska rivijera, Betmenova pećina…

Ne vredi žaliti što toga nema još. Ako Ljubomir Damnjanović nije stigao da se do kraja razmahne, sigurno je da je pružio dovoljan osnov da ga drugi pisci dopišu leteći na vihoru njegove preobilne inspiracije. Kao neko ko se i sam bavi pisanjem, s velikom sigurnošću mogu da tvrdim da će njegove priče i romani neizbežno ostvariti uticaj i da će naša buduća književna produkcija obilovati omažima ovom izvanrednom piscu.